I'm hooked... again!

Hællæ fiskefrender!

Jeg vokste opp 50 meter fra Glomma i Sarpsborg (Hafslundsøy) og brukte mye av min tid som liten gutt til å fiske. Jeg fisket all slags fisk egentlig, alt fra mort til gjedde, og det var gjeddefiske det ble mest av. Men, etterhvert som jeg ble eldre og begynte å studere og etterhvert flyttet til Oslo for å begynne jobbkarriere ble det lite eller ingen fiske. Jeg mistet interessen egentlig.

I 2008 flyttet jeg og kona tilbake til Sarpsborg. Ikke nok med det, vi kjøpte barndomshjemmet mitt på Hafslundsøy også, da foreldrene mine flyttet inn i leilighet i sentrum.
Litt fiske har det da blitt, men det begrenser seg når man har to små barn.

Men, denne vinteren (2012/2013) har jeg blitt bitt av fiskebasillen igjen. Egentlig ganske kjipt, siden det er en god stund til våret kommer. Jeg har sett mye på Youtube og oppdaget at jerkbaitfiske ser utrolig spennende ut! Jeg har aldri prøvd dette før men klarer nesten ikke å vente til våren så jeg kan prøve. Jeg holder på med å finne hva jeg skal kjøpe inn av utstyr til dette. Stang har jeg ordnet meg fra en kompis (Buster 6" stiff), mens jeg mangler snelle. Det ser ut som det går mot en Ambassadeur 5601C JB Jerkbaiter. Jeg er ikke stinn av gryn, så jeg syns det er greit å kjøpe ei snelle som vil vare lenge og som kan brukes til det meste av annet fiske også.

I fjor sommer startet jeg og en kompis opp en ny tradisjon. Vi lånte mine foredres hytte i Valdres for ei helg og fisket fjellørret ei hel helg! Suksess! Vanligvis fisker jeg kulpene på nedsiden av demningen i Bagn, men sist sommer var helt syk og demningen var åpen så og si hele sommeren så det var i utgangspunktet en nedtur for oss når vi så at elva strømmet stritt. Verdt å merke seg at vi her fisket med lett utstyr og mark.
Men, det viste seg at vi hadde litt flaks i uflaks. Det renner ei lita elv som heter Reina, ikke langt fra hytta og når vi var der hadde vannstanden i Reina gått ned fra uka før, men hadde fortsatt mer vann enn "vanlig". Dette resulterte i 37 ørrett på to dager! Jeg har aldri fått mer enn maks 5 fisk i denne elva tidligere. Det sykeste var at vi fisket en strekning på maks 1 kilometer tilsammen. Helt fantastisk!

Her er et par bilder fra turen:

















Åh, gleder meg til våren!!!!