Rapport fra årets høstgjeddetur

Denne kommer endel forsinket...

Nå kan det kalles tradisjon. I dag (lørdag 18.10.2015) dro jeg og Dag Ronny Hansen ut på gjeddefiske på Mingevannet og Vestvannet (Glomma). Det er tredje året på rad - dog forskjellige steder - Glomma og Isesjø de to foregående årene.

Vi møttes som vanlig på en lokal bensinstasjon hvor det ble kjøpt litt frokost og jeg fikk gjort en ganske akutt gjøremål på den flotte bensinstasjondoen.

Det må også nevnes at jeg mistenker at det henger en bilforhekselse over meg spesielt i forbindelse med fisketurer. Dagen før Nedre Glomma Gjeddefestival i august fikk Ali problemer med sin bil dagen før og vi måtte låne bil av mine foreldre. Denne gangen fikk Dag Ronny ikke start på sin bil dagen før og måtte ty til å låne jobb-bil. Jaja, det ordner seg jo til slutt men...

Hæ!? Tukle med mobilen!?!
Sånn akkurat passe fornøyd!

Ok, så bar det av sted til Trøskenbrua. Det var fortsatt bekmørkt når vi kom dit (og veiene var saltet - glatt!), men vi fikk til slutt ut båten og vi tøffa av gårde. Det begynte å bli lyst når vi rigga for å begynne fisket. Vi hadde en plan om å dorge mye idag (og det gjorde vi), men å prøve litt jerking her og der hvor det passet seg. I tillegg var planen å dorge med 4 stenger - og av den grunn hadde jeg gjort innkjøp av 2 stk paravaner. Slikt utstyr har ikke jeg brukt før, så det lå litt spenning i hvordan dette ville fungere.

Vi kom etterhvert til en kjent plass (ei grunne) og der smalt det til i stanga mi gett. Dette ble dagens største. Veide eller målte ikke, men tipper ca 3kg. Den ble, om jeg ikke husker feil, tatt på en Westin Jätte Natural Pike (som forøvrig kanskje er favorittwobbleren min nå). På et eller annet mystisk vis klarte den midterste trebbelkroken (med splittring) å løsne og sette seg i kjeften på gjedda. Den skulle jeg jo selvfølgelig fjerne, men etter fotografering ble jeg så oppsatt med å få releasa gjedda at jeg dæven døtte meg klarte å glemme den kroken! Fy skam! Forhåpentligvis ramler kroken ut av seg selv.




Vi gikk i land godt over lunsjtid og fyra opp bål og fikk grilla noen pølser. Det gjorde gøtt for mage og energi. Man kommer et stykke på vei med Bamsemums og Gifflar i båten også men... Man trenger noe skikkelig mat også... pølser f.eks. :)





















Etter maten var fortært tok vi turen inn til Vestvannet. Dette hadde vi skikkelig troa på. Litt mer ukjent terreng i forhold til dybder og slikt, men vi kærra oss igjennom på et vis. Tror vi fikk to gjedder der, hvorav den ene ble huka på toppen av skallen (fikk seg en fin ny hatt) og den andre tok så og si med en gang jeg hadde kasta uti wobbleren for å starte dorging. Igjen, Westin Jätte Natural Pike leverer!
Fin ny hatt!
















Innimellom all dorginga så passet Dag Ronny på å jigge litt etter abboren også. Det ble vel et par, men ikke i nærheten av den størrelsen han håpet på tror jeg.

Må også nevne at paravanene funket meget bra så fort vi skjønte hvordan dette fungerte. Utrolig hendige verktøy når man ønsker å dorge med mer enn 2 stenger samtidig!

Mer fisk ble det ikke i dag. Men flere fisk enn de to foregående årene tilsammen, så sånn sett så var det bra. Uansett så var det en fantastisk dag på vannet! Været var med oss og vi hadde det jätteträvligt!

Da er det bare et år til neste gang... :). Hvor ender vi opp hen da mon tro?


Dette er skikkelig vondt gett
Skeptisk!