Favorittbaits

Tenkte å ta for meg et forholdsvis vanskelig tema, nemlig å fortelle litt om favorittbaits som jeg bruker. Grunnen til at det er vanskelig er rett og slett fordi jeg er den typen som bytter baits ofte når jeg fisker (sikkert altfor ofte). Jeg tar noen kast og om jeg ikke får noe på de kastene så begynner blikket å vandre mot baitbucket'en og baitboksene. Jeg er klar over at det sannsynligvis ikke er så lurt, men jeg kan ikke noe for det :-). Men ihvertfall, dette resulterer i at jeg får fisk på veldig mye forskjellige baits. Men, jeg, som alle andre har noen favoritter og noen som, tilfeldig eller ikke, har produsert mer fisk enn andre.

Som så mange andre så har jeg et sterkt og godt forhold til Abu Garcia sin Hi-Lo. Når jeg fisket i min ungdom brukte jeg stort sett bare min elskede rød-hvite leddede Hi-Lo... og fikk plenty med fisk på den. De gangene jeg fisket med noe annet og jeg ikke fikk noe, byttet jeg gjerne til Hi-Lo og fikk fisk. Jeg har fortsatt to eksemplarer med meg fra ungdomstiden og selv om jeg kanskje ikke fisker så veldig mye med de lenger, så produserer de når jeg bruker de. Den nest største gjedda jeg har fått (9060gr) fikk jeg på den.








I den "andre bølgen" i min gjeddefiskekarriere (dvs. de siste 3-4 årene) har jeg prøvd mange flere forskjellige baits. Når jeg var ungdom så gikk det så og si bare i wobblere og dorging. Jeg dorger fortsatt selvfølgelig og og det går fortsatt i mye wobblere ved slik type fiske. Forskjellene er mange. Utvalget er jo mye større nå og wobblerne er mye større enn "i gamle dager". De jeg har hatt mest hell med og som jeg har mest tiltro til (og dermed fisker mest med) er nok Westin Jätte 17/19cm Natural Pike. Jeg har ikke landa så veldig bra fisk på denne, men mange mindre og i tillegg har jeg mistet et par skikkelig bra fisk på den.






En annen trofast følgesvenn når jeg dorger (kaster også med den) er Salmo Fatso. En fantastisk bait som produserer mye fisk.








Jeg fisker mye jerkbait (som kanskje er fiskemetoden som jeg liker best - sammen med spinnfiske med gummishads) og har endel forskjellige. Ofte ender jeg opp med å fiske favorittene mine der når andre ikke produserer fort nok (jeg er altfor utålmodig og bytter baits ofte). Buster Jerk 15cm Natural Perch er den som stort sett alltid produserer. Har tatt mange gjedder på den.
En annen jerkfavoritt er Salmo Slider. Et utrolig lettfisket jerkbait. Det er ikke mye jerkbevegelser som skal til før den fyker fram og tilbake som en forvirra mort. Blir nesten sulten selv av å se den gå i vannet!








Svartzonker


Jeg har fått veldig sansen for Svartzonker-baits. Claes produserer så utrolig mange bra baits at det nesten er komisk. McHybrid, McMio, McMy, McRubber, McPike er vel de jeg har mest erfaring med og de produserer. McMio funker strålende på våren før og rett etter lek, McHybrid har jeg fått mest på på sommeren, mens shaddene produserer så og si uansett virker det som.


























Et bait jeg mener er utrolig undervurdert (basert på at jeg stort sett finner de i billigkurvene i butikkene) er Strike Pro X-Buster. Utrolig fint bait som er enkelt å fiske og har en utrolig fin gange. Kan både jerkes og fiskes vanlig. Fått mye fisk på disse.







Gummishads

Jeg har ikke veldig lang erfaring med å fiske med gummi. Det var først i juni 2016 at jeg "oppdaget" dette. Jeg fikk min første 10+ på gummi + hadde kontakt med mange store fisker i løpet av noen få dager. Etter dette har jeg blitt frelst. Spinnfisker veldig mye med gummi. De jeg har hatt mest hell med er faktisk Pig Shad Jr.





Disse har en utrolig fin gange og vugger mer enn ei hyperaktiv bestemor i gyngestol! Gangen er like fin om man fisker sakte eller fort. Det eneste jeg har å utsette på de er at de fort blir "gnagd" i stykker. Den lange og tynne halen er svært utsatt. Men, det er slik de er konstruert og kanskje derfor de funker så bra, ikke vet jeg.

Shadden jeg fikk 10+ fisken min på var en Savage Gear shad som jeg ikke har klart å finne igjen. Kjøpte 2 stk på superbilligsalg en gang i tiden, men har altså ikke klart å finne den igjen noe sted. Synd, for den fungerte meget bra!

Som en avslutning vil jeg nevne Savage Gear Swim and Jerk. Denne er dødelig effektiv! Jeg har ikke fått noe stort på den, men veldig mange smågjedder - gjerne i grunne viker og der det er mye vekster i vannet.

Ok, over og ut for denne gang.