Rapport fra årets første skikkelige gjeddetur

Fantastisk natur og dag!


Det ble bestemt tidlig at jeg og Ali måtte få til en heldagstur i løpet av påska. Vi landet på torsdag (skjærtorsdag??).

Jeg var ute på vannet kl 0800 og fisket litt i nærheten i påvente av Ali. Han må kjøre fra Halden, så jeg "godtar" at han kommer litt senere 😆. Ca kl 0840 var vi begge på vannet.

Det var ganske surt på morgenkvisten. Nordavind og forholdsvis lav temperatur. Vi prøvde oss først rett på innsiden av Nipebrua, siden det lå i le for vinden. Det er ofte stor fisk som står inni der også (ikke sant Kaffe-Lars?), men vi merket ingenting til det.
Vi kjørte videre til neste plass som var et stykke lenger opp i elva. Et par områder der hvor jeg hadde veldig godt fiske i fjor høst. Men også her var det dødt.

Utover formiddagen ble det fantastisk ute. Det ble godt og varmt, strålende sol og vindstille. Normalt ikke nødvendigvis de beste gjeddeforholdene, men min erfaring sier at dette ikke har så stor innvirkning på fisket så tidlig på våren.

Vi nøtet på "overalt". Det var til slutt ikke mange baits som ikke hadde fått kjent det kalde kakao-vannet i Glomma - men ingen fisk ville ha de.

Etter lunsj (noe som består av polarbrød med tubeost + noe å drikke) så kjørte vi ned til et område som alltid levere fisk. På våren er det også stor mulighet for større fisk der, i og med at det ligger lekeviker rundt hele området.
Og her, her smalt det brått på 3 gjedder. Jeg fikk to og Ali fikk 1. Bare smågjedder riktignok, men det spilte ingen rolle!

Årets første for Ali


Ikke lenge etter kom Kaffe-Lars med familie seilende (les: dorgende) forbi og jammen smalt det på en fin fisk hos de. Moro.

Mer fisk ble det vel ikke den dagen mener jeg å huske. Det var med andre ord særs dårlig fiske. Men, sant skal sies: fullmåne og dårlig fiske i følge Abu Garcia's huggkalender (og kalenderen er nok mye basert på månefaser mistenker jeg).

Men alt i alt en fantastisk dag. Jeg ble drit-solbrent i trynet (jeg tenkte jo ikke på å smøre meg!) også. Påskesola ass! Ali fikk sin første gjedde for året, på sin nye BFT-stang OG han tok gjellegrepet uten hanske for første gang - på en mindre fisk! Behold - a new era has begun...


Burger med baconost!

Vakre Miss Piggy


Regner med at det blir bedre action framover, for nå begynner vanntempen å gå opp og det nærmer seg lek.



Skitt fiske / dritfiske!