På tur med Tore Rangøy

Tore og jeg bruker å få til en tur i løpet av sommeren. Tore var en ganske aktiv gjeddefiske for endel år tilbake, men tiden strekker ikke helt til nå lenger.

Men, han takket pent ja til en liten ettermiddag/kveldstur 10.juli.

Vi tøffet rett til go'plassen i håp om at det fortsatt var noen gjedder samlet der. Det endte med bom. Ingenting.

Så testet vi en annen plass hvor jeg stort sett får noen sniper. Null der også.

Så testet vi en annen storgjeddeplass. Null.

Dorging. Det er tingen. Det var varmt, nesten ikke noe vind og vi tenkte at kanskje dette var måten å finne fisk på. Vi dorget i en god time tenker jeg, et godt stykke oppover elva. Ingenting.

Man begynte å tenke at den forbannelsen Tore påstår han har i forhold til fiske, faktisk er reell. Men selvfølgelig er den ikke det!... eller?

Vi stoppet for å kaste litt i et område jeg fikk mye fisk i fjor høst. Det ryktes om minst en 10+ tatt der i sin tid også.
Det har begynt å komme endel gress og andre vekster i elva (men ikke helt gjengrodd ennå), så jeg tenkte jeg burde prøve en offset-rigget Pig Shad Jr. Joda, midt inne i sivet smalt det til. Gjedda hang på noen sekunder før den slapp. Det er ulempen med slike skjulte offset-kroker. Man slipper å få tonnevis med salat på kroken, men det er også litt tricky å kroke fisken skikkelig. Anywho, dette var en bedre fisk også. Vanskelig å si - men en rågjett sier rundt 5kg.

Etterhvert bestemte vi oss for å kjøre til en plass som som oftest resulterer i fisk. Nærmere bestemt hvor jeg fikk en fin på over 6kg bare noen dager før.
Rundt 21:30 så hugg det på McMio'en min. En liten snipe. Håpet om at kvelden ikke skulle bli en fullstendig skuffelse og at Tore's forbannelsen faktisk eksisterer, fikk ny glød.

Ikke mange kastene etter smalt det til på McMio'en min igjen. En litt bedre fisk faktisk. Rakkeren veide 4800gram og målte 88cm.

Men så, så var det endelig Tore's tur! Han hadde akkurat satt på en gammel traver - en blå Westin Jätte. Og jammen smalt det på en bra fisk. Fisken veide 4520gram og målte 85cm. Moro!

Jeg måtte bistå med gjellegrepet på denne - og gjeddene er særdeles sinna og aggressive om dagen, så det endte med noen fine pike knuckles:

Allright, flere kast! Jeg hadde et par hugg uten at det ble landet noen fisk, men så smalt det på Jätte'n til Tore igjen! Nok en bra fisk! Denne veide 5800gram og målte 97cm - noe som var ny PB for Tore! Yay, gratulerer unge Rangøy!

Det artige var at nesten alle disse tok på ganske nøyaktig samme sted. Så litt på satelittbilder av stedet etterpå og det kan se ut som det er et lite hull akkurat der. Samlingsplass kan det virke som :).

Så, etter en fryktelig treg ettermiddag endte turen meget bra!

Kanskje jeg kan "lure" med Tore ut på flere turer..?

Tjallabais!