*Gris* Litt flaks - men ny PB okke som!

 Det er en uke siden jeg og Dag Ronny var på Aspern og fiska - og når jeg i løpet av uka så at elva var på vei ned og sikten har bedret seg betraktelig, plottet jeg inn at jeg skulle ut å fiske litt idag (søndag).

Siden det fortsatt var mye vann i elva, tenkte jeg at det var like greit å ture til Mingevannet (som jeg har blitt veldig glad i å fiske). På vei oppover syns jeg det var uvanlig mange båter (og i overtall fancy sportsfiskebåter) ute på, men tenkte at det er søndag, høst og bra vær så...

Men når jeg kom inn i Mingevannet, skjønte jeg brått at det måtte være en konkurranse på gang. Veldig mange båter og igjen, veldig mange av disse superbåtene.

De fleste av plassene jeg hadde tenkt å fiske på var opptatt og jeg begynte nesten å tenke at jeg bare skulle snu og kjøre hjemover igjen, men så fikk jeg se at en av favorittplassene mine ikke var opptatt og kjørte rett dit.

La meg til rette og begynte å denge en sølvgrå McPike 25cm (nye modellen) langs kantene. På tredje kastet, da betet var på vei opp mot båten og jeg var i ferd med å røste det ut av vannet, kom det ei krokodilleprosjektil bak betet med kjeften åpen og sluka betet! Hold på å drite på meg! Fikk satt kroken og da ble det moro!

Jeg skrev om mitt livs fight med ei gjedde fra sist helg, men dette var next level! Altså, den tok så mye line at jeg begynte å bli nervøs for å gå tom og utrasene (og de var det mange av) var helt hinsides! Har aldri sett den stanga så bøyd noen gang. Flere ganger jeg måtte sette meg på kne i båten og så og si hele stanga var i vannet! Helt ubeskrivelig moro!

Etter en god stund begynte madamen å bli sliten og kom opp til overflaten. Til min store forskrekkelse fikk jeg se at fisken ikke var kroka i kjeften i det hele tatt. På en eller annen måte hadde de løsna fra kjeften og på magisk vis hadde en krok satt seg i siden på fisken (rett bak gjellelokket). Neeeeei! Denne kommer jeg til å miste, tenkte jeg. Det er ikke sjanse at jeg klarer å lande denne. Utras igjen og jeg kjente bare magen vrengte seg. Men, jeg klarte faktisk å få den inn igjen og scoope den i håven. Helt utrolig! Og en helt fantastisk følelse!

Tok meg god tid med veiing, måling og bilder. Fisken målte pene 118cm og veide 12500gr. Ny PB altså! Forrige PB var 10700gr og 123cm.



Steike for en fantastisk fisk og opplevelse!

Fisken svømte jo selvfølgelig pent tilbake igjen (se video).



Jeg fikk bare to gjedder til på turen - begge på rundt 85cm (begge på Miuras Mouse).



Hadde kanskje vunnet konkurransen som pågikk, hadde jeg deltatt...? 😝