Det bra fisket fortsetter...

På søndag hadde vi et vennepar over til kaffe for å diskutere detaljer rundt kjøp av campingvogna de (Thomas og Line) skal selge. Kort fortalt så gikk dette i orden og vi er nå medeiere (sammen med et annet vennepar) på ei vogn som står på Leira i Valdres. Spennende!

Men, under en liten båttur oppover i Glomma med disse to så bestemte vi oss for at jeg og Thomas måtte ut på en gjeddefisketur på ettermiddagen og kvelden. Thomas har fisket gjedde før, men det er lenge siden og han har stort sett bare fått mindre fisk. Ellers er han mer en ørretfisker.

Ut dro vi. Været var perfekt. Det blåste akkurat passe fra sør, det var fullmåne (så vi etterhvert riktignok), det var ikke supervarmt og det var overskyet.
Planen min var å først prøve et område som det er størst sjanse å få noe på. Dette er et grundtområde med mye vegetasjon (vi snakker rundt 1 meter).

Jeg hadde vel 4 følgere (et par av de var fine fisker) før det skjedde noe action. Thomas klinka til med en fin gjedde på 3780gr og 80cm han vettu. Veldig artig! I følge han var dette ny PB uten tvil.

Så gikk det ikke lenge før det var min tur til å få en bra fisk. Denne veide 7900gr og målte 104cm. Meget artig!

Jeg summerer opp kjapt, trygt og billig her:
Bettet varte så og si hele kvelden. Det hugg hele tiden og vi landet noen fine fisker:

  • 4080gr - 81cm
  • 4800gr - 91cm
  • 5000gr - 96cm
  • 780gr - ?cm (abbor som Thomas tok på en popper)
Vi endte opp med totalt 15 gjedder i båten + utallige hugg og mistet fisk.

Det som var litt interessant var at så og si alle hugg og alle landede fisker ble tatt innenfor et forholdsvis lite område som hadde ganske tjukt med vegetasjon. Det ble endel "gresshugg" for å si det sånn, men gjeddene hugg selv om det var gress på krokene.

Må si jeg var ganske overrasket over hvor mye stor fisk som stod i gresset på såpass grundt vann. Det er tross alt midt i juli og vanntempen er nå på rundt 18 grader. Men, jeg klager ikke!

Så, Thomas var storfornøyd og hadde det supergøy. Så gøy faktisk, at det første han gjorde dagen etterpå var å sette seg ned med pc'en og begynne å lete etter gjeddefiskeutstyr. Så sendte han meg en SMS og fortalte at han nå var bitt av gjeddebasillen! Moro!!!

Det blir nok flere turer utover sommeren tenker jeg.

Noen bilder: