Ny PB gjedde og abbor!

Tok en bitteliten kveldstur på brygga nedenfor huset denne fine kvelden 20. august 2013. Tok med lettere haspelutstyr, men også JB-utstyr. Plassen det er snakk om har aldri gitt meg de store gjeddeopplevelsene, men pga. et undervannsskjær noen meter utenfor brygga, med bra "drop" rett på utsiden av det igjen, har jeg alltid hatt bra hell med abborfiske her, samt ganske stor mort/stamfiske. Det tok bare ett kast før den første abboren satt på. En veldig liten en forsåvidt, men nok til å få i gang iveren. Et par kast senere så smeller det skikkelig! Føltes ikke ut som noen gjedde egentlig, men tippet allikevel på at det var det som bet. Der tok jeg feil! En fight-villig svær og fet abbor var det! Måtte sloss forholdsvis lenge med den pga. ganske tynn sene, men fikk den omsider trygt opp. Jeg har aldri veid aborrene jeg har fått tidligere, men trengte ikke noen vekt eller målebånd for å se at dette var en ny PB! Uten tvil den største abboren jeg har fått. Herlig! Den tok forøverig på en gammel og slitt Mepps spinner.



Vel, lysten på mer så fortsetter jeg. Bytte av spinner, til en bitteliten 5 grams fra Biltema (!!) skulle til pers. Første kast... PANG! Oi, dette må være ei gjedde tenkte jeg! Og for en fight det ble. Fortsatt på forholdsvis lett haspelutstyr med forholdsvis tynn sene. Måtte virkelig ta tiden til hjelp. Gjedde var hissig og stakk på flere turer, deriblandt under brygga. Men, til slutt klarte jeg å få den opp. Uten vekt og målebånd så kunne jeg ikke få bekreftet/avkreftet om det var ny PB, men jeg velger å tro det var det. Min gamle PB var på stusselige 3,5kg fra jeg var liten spirrevipp og jeg tipper at denne lå på et sted mellom 3,5kg og 4kg. Morro!


Etter dette tok jeg kvelden med god samvittighet.