Fiskeåret 2014 er over for min del

Det er midt i november og selv om vi ikke har hatt noe vær som tilsvarer noe særlig vinter så langt, må jeg bare innse at fiskesesongen er over for min del. Jeg og Dag Ronny Hansen gjennomførte, for min del, årets siste gjeddefisketur for to uker siden. Det var meningen vi skulle fiske i Glomma, men pga stor flom og fryktelig grumsete vann, bestemte vi oss for å angripe Isesjø heller. Vi møttes kl 0645 på morgenen lørsdag og kjørte avgårde i hver vår bil (Hansen med båt på henger). Vi ble nødt for å snu og ta en alternativ vei da vi møtte på vei som sto under vann. Ok, ikke flom bare i Glomma... huff. Den andre veien funket mye bedre og vi kom oss til "sleppen". Vannet stod nesten opp til veikanten. Men, det så ut til at vannet faktisk ikke var så aller verst klart, tross alt. Lovet godt. Vi fisket på endel plasser som Hansen visste var bra (han har fisket mye på Isesjø, jeg har aldri fisket der før), men hugg uteble. Det var skremmende dødt. Hansen rigget etterhvert dropshot-utstyr og fisket dette på et kjent sted. Dette endte med en fin abbor og en liten gjørs. Dette ble som planlagt en heldagsgreie og oppsummert kan vi vel si at det var en heller laber tur i forhold til fiske. Jeg fikk ei lita gjedde på en halvkilo som for sikkerhetsskyld ble huka midt oppå hodet OG på toppen av ryggen (stakkaren var vel ikke etter jerkbait'et engang) og Hansen fikk ei litt penere gjedde litt senere i tillegg til den fine abboren og gjørsen. Mer ble det ikke. Til tross for dårlig fiske, var det en super tur. Været var helt ok og meget trivelig selskap. Ellers kan det nevnes at det funker svært dårlig å ha med opptenningsved, ikke noe opptenningspapir og våte fyrstikker når man ønsker å tenne bål for grilling. Spesielt når det er vått i naturen, det blåser og regner. Hehe, godt vi hadde med sjololade og kjeks! For å virkelig sette punktum for fiskesesongen, tok jeg av påhengsmotor og dro båten opp på land (mer presist, opp på brygga) i går, søndag. Nå gleder jeg meg bare til våren! Båten skal tettes for lekkasjer og males. Og selvfølgelig, ikke minst, ny gjeddesesong (siden jeg ikke er noen isfisker)! Ekkolodd ligger snart under juletreet og helt sikkert endel annet nytt utstyr (jeg er en enkel og ensporet mann når det kommer til gaveønsker... fiskeutstyr; no more, no less!