Motoroppgradering!

Enkelte ganger går ting fortere enn man forventer.

Planen min var å spare fram mot neste vår og kjøpe ny båt og motor da. Den planen gikk i dass! Først kom jeg jo over en båt som passet mitt behov perfekt og jeg endte opp med å kjøpe den. En 18 fots Vestfjord, uten motor, men med en ganske OK henger. Styrekonsoll og gass+gir lå klart installert i båten. Så endte jeg opp med å være såpass heldig at jeg fikk låne en gammel 25HK motor av en kompis som jeg har brukt opp til nå. Denne har fusket bittelitt + at styringskablene ikke passet til den, så jeg har sittet bak i båten og styrt båten = slitsomt!

Men her forleden dukket det opp en 30HK 4-takts Yamaha (fra 2001) på Finn.no. Akkurat det jeg var på utkikk etter... men så var det penger da. Hadde ikke egentlig spart opp nok ennå. Men noen ganger så skjer fine ting med snille gutter (tror jeg) og jeg fikk en grei bonus på jobben. Yes! En liten innsats med å overbevise kona så var det tut og kjør.

Det var en Yamaha-forhandler/verksted som solgte motoren og de var såpass greie at de godtok tilbudet mitt på at de fikk den prisen de spurte om mot at de installerte motoren + styring for meg.

I dag hentet jeg båten med motoren ferdig installert. Lite fornøyd vet jeg!

Tok med kona og Mila ut på tur etter middag idag. Fungerte over forventning! At en 4-takter lager  mye mindre lyd visste jeg ikke. Helt utrolig deilig! Jeg målte hastigheten på full pinne til 17 knop - oppstrøms. Regner med at den bikker 20 knot medstrøms.

Kort fortalt: jeg er strålende fornøyd!

PS. Fikk et par sniper i dag også. De har begynt å bite igjen! Utrolig deilig! Og på første kastet og da gitt.