Jeg hater flom!

Det er flom i Glomma. Det er forholdsvis lite vann i forhold til "vanlig", men det spiller ingen rolle. Jeg hater det uansett. Hvorfor? Fordi fisket er helt rævva!

Jeg har aldri knekt koden med å fiske under flom. Samtidig så er det jo en kjenngjerning at det er vanskelig fiskeforhold under flommen. Dette er jo eksempelvis grunnen til at Nedre Glomma Gjeddefestival ble flyttet fra slutten av mai til slutten av august. Men, det skal jo være mulig å lurt opp noen gjedder allikevel tenker jeg.

Jeg har forsøkt det meste. Jeg har forsøkt å fiske av kanter... men det feiler fordi det er for mye strøm i vannet der når det er flom. Husk at vi nå snakker om Nedre Glomma ved Sarspborg (på oversiden av Sarpefossen vel og merke) og vannet flytter seg kjapt her.

Jeg har forsøkt å fiske helt innerst i vikene hvor vannet står forholdsvis rolig og det er grunt. Fail!

Det er rett og slett dødt uansett hva jeg prøver. Har prøvd gummishads, jerkbait, wobblere, spinnere, poppers... you name it - i alle mulige størrelser. No go!

Om det i det hele tatt finnes en kode å knekke eller om det rett og slett bare er dødt under flommen vet jeg ikke, men om det finnes en kode som må knekkes, så gleder jeg meg stort til dagen jeg finner ut av det. Tips mottas med takk ;).

Nå går jeg bare å venter på at flommen skal avta og vannstanden går tilbake til normalen. Jeg var heldig i fjor sommer på denne tiden. Jeg var ute dagen etter at vannet gikk ned 1-1,5 meter og fikk da min først 10+-fisk. Mistet en på ca samme størrelse også og hadde enda en etter.
Håper er jo at jeg treffer like bra i år og kanskje kliner til med en ny PB. Det hadde vært sinnsykt kult.

Skitt fiske!