Übervanskelig fiske på Aspern



Så kom helgen vi har ventet på så lenge og gledet oss til. 10-11.juni ble den 10. Aremark Gjeddeklubb's C&R Gjeddekonkurranse avholdt. Team Riverpigs stilte for andre året på rad.

Jeg kjørte utover mot Aspern med båten på slep fredag ettermiddag. Ali var konferanse i Danmark og kom hjem sent fredag kveld, så han dukket opp på Tripperød lørdag morgen.
Skal lett innrømme at jeg ikke var helt konfortabel med å kjøre med båten. Jeg har ikke kjørt såpass langt med den "nye" båten på henger ennå, og den er veldig mye tyngre enn den gamle båten. Merket det veldig godt på bilen for å si det mildt. I tillegg så virker ikke lysene på hengeren. Men, det gikk bra og jeg kom fram like hel.

Jeg fikk satt ut båten med en gang og fikk etablert "camp". Opp med telt og diverse. Resten av kvelden tilbrakte jeg sammen med gutta fra Jerkeliten. Hyggelig selskap!

Det ble ikke allverdens med søvn natt til lørdag. La meg sent, det var ikke lett å sovne pga endel "fest-støy" rundt omkring + at jeg våknet rundt 05 med dundrende migrene. Jeg endte opp med å ta noen Ibux og rusle rundt i området til pillene begynte å virke.

Ali dukket opp rundt 08:30 på lørdag og vi fikk kjapt registrert oss før vi fylte båten med fiskeutstyr og Ali fikk etablert telt etc.

Kl 10 braket det løs. Skal innrømme at det lå litt spenning i hvordan båten var å håndtere. Jeg har jo kjørt litt med den hjemme på Glomma, men ikke så mye med mer enn meg i båten. Båten må styres manuelt siden styrekabelen som sitter på båten ikke passer til motoren jeg låner. Litt slitsomt, spesielt under dorging.

Det blåste ganske bra på lørdagen. Det var vanskelige forhold for spinnfiske... ihvertfall på de stedene vi hadde planlagt å fiske mye.
Søndagen startet med ok vær, men utover formiddagen begynte det å regne ganske bra. Ikke at det gjør noe, så lenge det ikke blåser for mye.

Under forrige års konkurranse brukte vi mye tid på dorging og spinnfisket bare de grunne vikene. I år hadde vi en plan om å bruke mesteparten av tiden på spinnfiske. Det gjorde vi også. Grunne viker, pelagisk og på steder med kanter. Og det var på denne måten vi fikk fisk. Ingenting på dorg faktisk.
Sant skal sies, alle fiskene vi fikk, fikk vi i grunne viker.

Det var et frustrerende fiske vi fikk oppleve. Vi endte opp med 5 fisker i båten, med en toppfisk på 79cm. Det er jo helt for jævlig! Vi så masse fisk på loddet - også en god del stor fisk. Men, som de fleste andre som deltok også sa, de vil ikke hugge!

Vi endte på 21.plass, av 43 - med total lengde på 308 cm. Teamet som vant hadde en totaltlengde på 423cm og vinnerfisken på 101cm.







Må sies at Ali mistet en fisk på rundt 80cm rett ved båten + at jeg mistet en meget bra fisk. Den hugg forsiktig på tail'en på RIP Shad'en og ramlet av før jeg fikk sett fisken, men ut i fra hugget og tyngden på headshakene var det en bra fisk. Hadde vi landet de to så hadde vi nok havnet innenfor topp 10... kanskje også topp 5. Men men, sånn er det. Sikkert andre team som mistet bedre fisk også.

Til tross for labert fiske, så var det en utrolig morsom helg! Trivelige folk og som alltid er det gøy med en tur.

Neste år kommer vi tilbake med en nyutklekket strategi - som forhåpentligvis gjør at vi knekker den mystiske Aspern-koden. Vi har trua!

Sees på Nedre Glomma Gjeddefestival! Da er vi på hjemmebane og i vann hvor gjeddene er bitevillige. Satser på mye bedre resultat da.

Skitt fiske!