Et par timer på elva....

Søndag 24.september 2017 fikk jeg snodd meg til noen timer på Glomma. Jeg var skikkelig sugen etter dårlig fiske denne sommeren og etter atter en omgang med flom i Glomma (3. gangen denne sesongen), hadde vannet nå sunket en god del. Tunge skyer og en lett bris fra vest gjorde at jeg hadde litt trua.

Jeg dro rett til favorittplassen og begynte å denge der. Jeg prøvde endel forskjellige baits, uten at det skjedde noe. Men så byttet jeg til en Salmo Fatso (farge Mort) og da smalt det til på første kastet. Kjente umiddelbart at dette var en bra fisk og fikk noen flotte utras før jeg var klar til å håve. Og da kom uflaksen (og/eller kløning). Jeg slet litt med å scoope fisken i håven og plutselig så surret en av krokene seg i håven - rett ved håvramma. Dette resulterte i at det ble umulig å få fisken oppi håven. Da ble det litt kåling og i det jeg skulle bøye med ned for å prøve å få tatt gjellegrepet og avkroke (i vannet) så løsnet kroken og fisken svømte sin vei.
Egentlig var dette et greit utfall, for jeg tror det kunne blitt mye "klin" om det ikke hadde skjedd.
Jeg føler meg ganske sikker på at fisken var rundt 7-8kg. Grunnen til det finner du ut om du leser ferdig dette innlegget 😋

Rett etter dette ringe kona og ba meg komme hjem og fjerne en fugl som katter vår hadde invitert med seg inn i huset. Heldigvis gikk dette kjapt og jeg dro rett ut på vannet igjen.

Jeg kjørte en runde med dorging på noen faste plasser uten at det resulterte i noe som helst. Tok så turen tilbake til godplassen. Hadde på følelsen at det var gode muligheter for flere fisk der...

Huka på en Buster Jerk ("mørk abbor"-farge) og etter et par kast kom det et nytt brutalt hugg. Igjen, dette var en bra fisk! Ikke fullt like hard fight denne gangen, men om ikke annet så gikk håvinga bra denne gangen! Helt perfekt faktisk, for fisken avkroket seg selv i håven før jeg rakk å gjøre noe som helst.

Denne fisken var veldig lik den jeg mistet tidligere, og jeg er ganske sikker på at det var fordi det var den samme fisken. Samme størrelse, tatt på nøyaktig samme sted og i og med at den var litt slapp denne gangen velger jeg å tro at det var samme fisk.

Fisken ble veid, målt og tatt bilde av før den ble sluppet ut igjen.
7550g og 108cm.

Bilder og video: