Ganske snodig fiske i Glomma

I dag passet det fint å ta noen timer på elva igjen. Dro ut kl 10 og så fort at dette kunne bli en seig dag. Frost på natta, lett nordavind og sol. Jaja, utpå skulle jeg og selvfølgelig uansett deilig å komme seg ut.

Det er lite vann i Glomma og vannet er superklart. Aner egentlig ikke hvordan dette påvirker fisket, men det er jo veldig artig når det er så klart vann. Man ser jo godt når fisken hugger f.eks.

Ok, så utpå med senkede forventninger til fisket. Vrengte uti et par wobblere og dorget en liten strekke først. Ikke mye action der.



Så bar det opp til et digert gruntområde hvor man stort sett alltid får fisk. Det er mellom 1 og 3 meter i dette området og ganske mye gress og vekster. Nå er det jo selvfølgelig mye mindre enn på sommeren, men det er fortsatt noen store klaser igjen.

Det tok ikke veldig lang tid før man fikk hugg. Liten fisk, men dog.
En liten stund etterpå smalt det til litt bedre. Dette var en ok fisk - jeg tipper 4-5 kg. Jeg knotet med å få håven klar (satt fast i en stangholder), og mens jeg holdt på med det, slo fisken i båtripa og ramlet av. Møkk! Hadde mye kontakt og fikk også et par mindre fisk.

Etterhvert dro jeg videre til gromplassene for å jage de store madamene. Kort fortalt så skjedde det ingen verdens ting der. Fullstendig dødt.



Så, jeg dro tilbake til gruntområdet "mitt" og igjen, her var det mer action. Det er jo selvfølgelig mange mindre individer på sånne grunner, men jeg har da fått endel større fisk der også (største på forsommeren i år - 7860gr på en popper).
Hadde mye kontakt også denne gangen. Gjedde var i det merkelige hjørnet i dag. Maaange følgere, maaange bomhugg og endel mistet. De var liksom veldig forsiktige med huggene sine i dag.

Til slutt tok jeg turen et stykke nedover elva, ikke langt fra der jeg har båten min. Dette er et meget spennende område hvor jeg har fått noen pene og en haug med mindre fisk. Hadde liksom en følelse av at dette kunne være et bra sted i dag.

I starten var gjeddene der nede like sære som de andre. Flere følgere. Flere bomhugg. Klarte å kroke et par mindre gjedder også. Men, når jeg begynte å tenke tanken på å gi meg, så kom det en torpede ut av ingenting. Jeg gjorde et lite vevstopp et par meter fra båten og der kom en fin gjedde og sluka hele McMio'en. En grei fisk som veide 4620gr og målte 87cm. En fin-fin avslutning på dagen.


Det ble 7 gjedder i båten + et brutalt antall følgere, bomhugg og mista fisker.

Nå er ingenting planlagt før den 20.oktober - da bærer det ut på en heldags med Dag Ronny. Vår årlige høsttur. Håper på kalasfiske da :)