Årets høsttur med Dag er over (og det merkelige fisket fortsatte)

I år var inget unntak, Dag og jeg må ha en høsttur på jakt etter gjedda. Det har vært et ganske bra fiske den siste tiden, men når jeg i går (fredag) så at Glomma hadde steget med ca 1 meter, ble jeg litt skeptisk. Hvordan ville dette påvirke fisket? Hadde vannet, som har vært krystallklart lenge nå, blitt til kakao? Jeg stod opp kl 0600, lagde litt kaffe og begynte å bære utstyr ned i båten. Det var litt utfordrende å komme seg til båten, da det hadde vært frost på natta og vannet var endel høyrere. Måtte gå forsiktig på brygga vet jeg, det var glatt som helvete! Men, det gikk bra. Jeg putret oppover noen hundre meter og plukket opp Dag på neste brygge. Tåka lå tykk som bomull over Glomma i dag. Det var plent umulig å se noe som helst til tider og vi kjørte litt i blinde. Litt spenning må vi jo ha!


Vi startet i et område som har gitt mye fisk den siste tiden. Det er et grundtområde hvor det normalt er 1-2m og et drop ned til 4-5m på utsiden. Vi pirket opp to sniper der.

Så gikk turen videre oppover elva. Vi hadde en slags plan på spottene vi hadde tenkt å fiske idag og neste plass var den lengst opp så da valgte vi å ta den først. Kort fortalt så var det dødt der. Det var endel strøm i vannet akkurat der, så det kan hende det hadde noe med det å gjøre. I tillegg lå tåka fortsatt tykt. Usikker på hvor mye det betyr men...
Vi flyttet oss til andre siden av elva og her traff vi dagens hotspot! Vi hadde mye hugg, flere følgere (to gjedder side om side en gang også faktisk) og fikk flere mindre gjedder. Dette er en lang strekke som vi drev over opptil flere ganger. Jeg mistet en veldig bra fisk der, men jeg tror kanskje jeg tok den samme fisken senere. Det var på akkurat samme sted og føltes ca lik ut i forhold til vekt. Dette ble forøvrig dagens beste fisk. 4900gr - 90cm. Tok på en Nils Master Dartmaster jerkbait.

4900gr - 90cm. Tatt på en Nils Master Dartmaster.


Vi mistet tellinga på antall fisker i båten i dag (ikke fordi det var så vanvittig mange altså), men tipper på 10-12 stk.

Rundt 16-tida tenkte vi at det kanskje var på tide med litt lunsj (!!) og dro i land på ei fin øy ikke så langt unna og grilla noen pølser.

Det begynte å bli skikkelig ettermiddag og det var ikke så mye fisketid igjen. Vi putret tilbake til hotspoten, men vi fikk ikke landet noe mer der. Dag hadde på et par, men de glapp.



Vi tenkte at det kanskje var greit å avslutte dagen litt nærmere "hjem", så vi kjørte ned til plassen vi startet dagen med og denga vel en halvtime der også. Når vi egentlig hadde gitt opp å få mer fisk, smalt det på en litt bedre fisk rett ved båtripa. Den kom som en torpedo ut av ingenting og tok min McMio. Men, fordi den tok så nære båten, fikk jeg ikke gjort et skikkelig mothugg og fisken glapp.
Men, på siste kastet før vi dro hjem så smalt det på ei snipe på McMio'en. Grei avslutning 😀

Må nevnte også at alle gjeddene, bortsett fra den siste, ble tatt på jerk bait. De var ikke interessert i noe annet virket det som. Endel følgere etter andre baits også, men de tok ikke.

Jeg må få lov til, atter en gang, å takke Dag for en super tur! Det skal vanskelig gjøres å finne bedre selskap i båten!

"Gjeddekongen" (tittel utdelt av Dag, ikke meg!!) og Dag takker for en flott dag (hvem vi takker, aner jeg ikke 😂) på Glomma.