Mål for fiskeåret 2019

2018 er veldig snart over og et nytt år starter. Siden jeg ikke isfisker ennå, betyr det at det er våren som gjelder. Våren, sommeren og høsten. Spinnfiske og dorging! Det er fortsatt en liten stund til våren kommer, men jeg har lært at tida går så inni svaredauden fort - at den banker på døra før man vet ordet av det.

Jeg har ingen absolutte mål med mitt fiske, annet enn å slappe av og ha det sinnsykt gøy. Men, sånn blir det automatisk uansett, så jeg får vel nesten sette noen andre mål også. Her følger det jeg tenker...

2018 ble et meget bra fiskeår for min del. Jeg landet tilsammen 100 gjedder og det syns jeg er veldig bra. Jeg fisket mye mer enn tidligere og det resulterer jo som oftest i flere fisk. Jeg mener å huske at jeg i fjor vinter satte som mål å få ei gjedde på 12+. Det skjedde ikke. Faktum er at jeg fortsatt står med "bare" en 10+ gjedde. Så, mål #1 må nesten bli

  1. En ny gjedde over 10kg.

Jeg kommer også i 2019 til å klikke inn alle gjedder jeg får på klikk-telleren min. I år stoppet som sagt denne på 100. Så naturlig nok så må mål #2 bli
  1. Mer enn 100 gjedder landet.

Noen nye baits må testes. Det er noen få utvalgte jeg kommer til å kjøpe meg, som jeg lenge har hatt lyst på, men ikke har fått kjøpt inn ennå...
  • Svartzonker McTail
  • Trueglide Guppy
  • Giant Pig shad

Familien skal til Minnesota og besøke mine svigerforeldre i juli. Foruten totalt slaraffenliv skal det fiskes mye i den herlige og gigantiske Leech Lake. Det kommer til å fiskes etter gjedde og Walleye, samt småfisk som skal spises. MEN, jeg kommer også til å satse på å få landet min første...
  • Muskie

Noe jeg og en kompis av meg har snakket om i flere år, er å få til en gjeddetur i Ørje, eller Øymarksjøen da. Jeg har aldri fisket der før, men det hadde vært spennende å prøve!

Det er vel egentlig det. Jo, kommer jo alltid til å prøve å gjøre det litt bedre i konkurransene vi er med i. Aremark C&R gjeddekonkurranse og Nedre Glomma Gjeddefestival er vel de som er bankers at vi skal være med på, men håper også på konkurransen på Kornsjø (kanskje begge to).

Så, nå er tiden kommet for å rote rundt i fiskeutstyret, slipe kroker, lage fortommer, omorganisere i baitbokser, omorgansisere i baitbokser igjen (og igjen og igjen) +++ - og vente på våren! Krysser også fingrene for at isen ikke legger seg skikkelig på Glomma her denne vinteren, slik at jeg kan sette ut båten tidligere enn det var mulig i år.

Prekæs på vannet til våren!