Mål og forventninger til 2020

2019 har passert og vi har tråkket inn i 2020. Det er faktisk ganske vanskelig å skrive 2020. Er jo så godt vant med 2019. Setter seg vel etterhvert.

Nyåret har startet med masse plussgrader og ingen antydninger til is på elva. Det er jo ikke så rart, da det har vært veldig lite kuldegrader denne vinteren... så langt. Det er ennå lenge igjen av vinteren så det kan jo fortsatt komme mange fæle kuldeperioder.
Men om det fortsetter med dette mildværet framover, så tror jeg nesten at jeg må ta meg med en stang og noen baits - gå litt langs elva og prøve meg litt på gjedda. Burde jo være mulig å treffe på en eller annen gjedde vil jeg tro.

Men, det er jo våren som blir det store startskuddet for min fiskesesong. Når det er forholdsvis trygt å få lagt ut båten igjen. Når det blir i år gjenstår jo å se, men håper veldig hardt på at det kan bli en gang i mars. Dette kommer, i tillegg til vær og is, an på hva jeg får gjort med båten først. Jeg har et ønske om å kanskje få shina opp båten bittelitt. Den kunne trengt et par strøk med fersk maling, både på utsiden og innsiden. Ikke at dette er så veldig viktig for meg, men må innrømme at det hadde vært litt allright å ha en litt "penere" båt. Den ser ganske sliten ut som den er nå. Vi får se. Dette kommer selvfølgelig også litt an på været. Er det for kaldt og/eller for vått, så blir dette vanskelig. Og jeg kommer ikke til å ofre for mange dager med potensielt fiske når våren kommer, på oppussing av båt. Så viktig er det ikke 😂. Men la oss si at det er et lite mål for året da.

Når det gjelder fisket, så må jeg jo satse på å flere gjedder enn i 2019. Da endte jeg på 109 - 9 flere enn i 2018. Burde være mulig det vel...?

Jeg står fortsatt med "bare" en 10+ gjedde og det håper jeg kan endre seg i år. Litt usikker på om jeg kommer til å fiske mer målrettet etter dette - på bekostning av morsomt fiske i sivkantene og et større antall, men vi får se.

Det ble ikke allverdens med heldagsturer i fjor. Det håper jeg at jeg kan få til flere av i år. Kanskje ta turen lenger opp i elva enn jeg har vært før - prøve nye farvann.

Vi fikk ikke vært med på Aremark C&R Gjeddekonkurranse i fjor og det var litt nedtur. For all del, det var veldig gøy på fotballcup i Danmark med guttungen, men optimalt så hadde ikke disse to havnet på samme helg. Håper virkelig at ikke det samme skjer i år!

Når det gjelder fiskeutstyr, så føler jeg endelig at jeg har det meste av det jeg trenger. Har ikke det samme suget etter å hele tiden kjøpe nye baits. Jeg har det jeg trenger av stenger og sneller, har det meste av det jeg trenger og ønsker på betesfronten osv. Jeg kommer helt sikkert til å kjøpe noe nytt også i år, men i begrensede mengder. Lurer på om jeg heller skal spare meg fram til et nytt ekkolodd/plotter.

Så, da er det bare å sette seg ned, organisere fiskeutstyr, slipe kroker og vente på våren!

Prekæs!