Jinxfare!

 Jeg tok en tur ut på ettermiddagen tirsdag 24.august, og fisket bevist utenfor lovlig fiskeområde for Gjeddefestivalen som skulle arrangeres bare dager etterpå. Man kan være etterpåklok og si at dette var fryktelig dumt, pga. fare for jinx'ing. Men, tenkte ikke på dette da.

Jeg dorget og dorget og på siste passet, like før jeg avslutter, smeller det til. Skjønte fort at dette var en bedre fisk, da headshakes var av det tyngre slaget. De som har fått både store og små gjedder, vet hva jeg snakker om. Ofte så er det jo sånn at fiskene kjennes større ut på dorg, i og med at man haler de etter båten i fart, men headshakes er sjelden å ta feil av på stor fisk.

Det blir litt kalabalik når jeg fikk gjedda inn til båten. For det første så tok jeg ikke sjansen på å ordne med den andre stanga før jeg tok den med fisk på, så fisken klarte selvfølgelig å svømme over sena der. I tillegg, svømte gjedde under båten i akterenden og fortommen klarte da (selvfølgelig) å hekte seg fast i badestigen. Dette gjorde jo håvinga litt utfordrende. Og bare for å krydre det hele, så lå jeg i ei bakevje som tok meg med grei fart inn mot en stygg stenete grunne, så man var noget stressa vet jeg 😂.

Men, til slutt fikk jeg løst opp i alle floker og fikk fisken i håven. Ei nydelig gjedde på 8900gr og 107cm.

Kjempefornøyd selvfølgelig, men senere på kvelden fikk jeg den følelsen, at dette fort kan føre til en forbannelse for fisket vårt under Gjeddefestivalen.
Det gikk fullstendig drit også i år det vettu, men siden dette er tradisjon for oss - så hadde det ingenting med den fine gjedda på tirsdag å gjøre! Hehe.


8900gr - 107cm