Rapport fra årets ørrettur i Valdres

Sigurd og jeg kjørte oppover mot Valdres fredag 8.august etter jobb. En kjapp tur innom Biltema for å handle hodelykt i tilfelle nattfiske skulle bli aktuelt ble det.

Vi stoppet et par steder langs Begna på vei opp (det går jo ikke an å la være!), men uten å få noe som helst. Men, det var greit å få lufta utstyret og la sluker og sene få kjenne på fjellvannet før de 3 neste dagene med intens fisking.

På vei opp bakkene til hytta måtte vi bare stoppe ved en bitteliten kulp i Reina elv også. Jeg visste at det kom til å være fisk der, og det fikk jeg rett i. 2-3 napp før den endelig satt på en kobber/rød Spesial. Pitteliten var ørreten, men samme det. Fisk er fisk.

Ok, enkel etablering på hytta og var det å få seg litt søvn da. Vi tenkte vi skulle prøve oss på å stå opp ganske tidlig (ihvertfall i forhold til foregående år). Det gjorde vi, nærmere bestemt kl 0730. Ikke grytidlig egentlig, men dog...

Vi hadde gjennomført ganske nøye planlegging før årets tur og lørdag skulle brukes til å fiske i Leira-området. Vi hadde pekt oss ut et område ved bruk av kart.finn.no. Vi kom ned og så at det så en del annerledes ut enn slik det så ut på satelittbildene på kartet. Grunnen til det var rett og slett at det gikk mer vann i elva nå. Greit nok, det så lovende ut allikevel.

Vi fisket og vi fisket, uten å få så mye som et napp. Vi bestemte oss for å kjøre litt lenger ned i elva. Her traff vi på en litt større og dypere vann/kulp. Heller ikke her var det mye å skryte av. Sigurd fikk vel en liten en her, ellers var det mye bunnfast og tull. Ok, ferden gikk enda videre nedover.

Her fant vi endel fine kulper og stryk. Dette endte til slutt med ny personlig rekord for undertegnede. En pen rugg på 512g ble tatt i en liten kulp som var hjemmet til utløpet av en liten foss. Ørreten tok i bakevja på en kobber/rød Spesial. Meget fornøyd med denne!
Ny PB på Norvang! 512g, tatt på kobber/rød Spesial.

Bortsett fra denne ble det ikke den helst store fangsten i denne elva. Dette var et type vann som hadde endel mer strøm enn det vi vanligvis fisker (småelver og stillestående kulper) og kanskje vi ikke brukte riktig teknikk og/eller utstyr. Vi prøvde endel forskjellig dog; bare mark, sluker, wobblere, ørretbomber, bunnmeite).

Kaffetid :)

Litt skuffet over fangsten (vanskelig å være veldig skuffet etter å ha tatt en på over halvkiloen men) kjørte vi "hjemover". Backup-planen vår var å stikke nedom Reina, hvor vi fikk 37 stk for to år siden). Vi visste at det var lite vann i Reina og at om det var noe å hente der så ville det være smått. Men, det var liksom greit det. Igjen; fisk er fisk!
Så, vi kjørte ned og fisket et parti av elva hvor vi ikke har fisket før. Vi traff et par veldig fine kulper og resultatet ble helt greit. Ca 20 ørret ble tatt, hvorav de fleste var veldig små.

Vi var vel greit fornøyd med dagen og fangsten når vi la oss for kvelden. Antallet var det egentlig ingenting å si på, og man blir jo bra fornøyd med ny PB!

Ok, opp til samme tid søndag. Planen var å bruke dagen på nok et par helt nye plasser. Jeg hadde fått tips om et vann like ved Makalaus-fjellet, samt at vi hadde fått tilgang til en båt på et vann på Nordre Fjellstølen.
Turen gikk til førstnevnte vann. Og for et fiske vi skulle få oppleve her! Da vi ga oss for dagen hadde vi tatt opp 32 ørret til sammen, 20 for meg og 12 på Sigurd! Antallet var en ting, størrelsene var en annen. Det var mange meget pene ørret. Jeg fikk to nye på 500g! Det var rett og slett helt rått! Alle ørretene ble tatt på mark (uten søkke eller dupp).

Norvang's fangst

Wilhelmsen's fangst

Vi fisket også mandag, da først på Nordre Fjellstølen i båt. Det blåste voldsomt og vi ga opp dette rimelig fort og dro heller ned i Bagn og fisket litt i Begna. Heller ikke der ble det noe (fant dog en fin kniv), så vi dro hjemover.

Konklusjon fra årets tur:
Fantastisk! Vi hadde det meget hyggelig (som alltid) og fangsten er vi veldig fornøyd med! 50+ ørret på ei helg syns vi er veldig bra!

Gleder oss allerede til neste år's tur!