Planer for 2017

Det er midt i januar og fiskefeberen har selvfølgelig meldt seg. Man har ryddet i fiskeutstyr, vasset kroker, laget stingere og fortommer, dillet og dallet med det som er å dille og dalle med. Sånn er jeg men jeg tror ikke jeg er alene. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg holdt på med isfiske - for å korte ned ventetiden fram mot våren.

Jeg tenker mye på fisking nå på vinteren. Hva trenger jeg å kjøpe inn før sesongen begynner? Hvordan skal jeg organisere utstyret? Hvor skal jeg fiske? Hvordan skal jeg fiske? Strategi i konkurranser? Hvordan ser drømmebåten ut? Hvordan ser den realistiske båten ut?

Ut av denne tenkingen kommer det naturligvis noen ideer og planer. Her er noen av de mest vannfaste (pund intended):

  • Jeg har begynt sparing til ny båt. En mulighet er en båt en kompis har kommet over, som nå ligger trygt og godt bak huset mitt. Aner ikke hvilket merke det er, men til tross for behov for litt vask og maling, ser den i utgangspunktet ut som en båt som matcher hva jeg er på utkikk etter. 16 fot med vindskjerm (som er plassert langt framme slik at det er godt med gulvplass. Flatt gulv og 4 eller 5 rom til oppbevaring og seter.
    Hvis det blir slik at kompisen min ikke vil ha båten selv, så er det ikke umulig at jeg slår til på vårparten. Jeg må teste båten først selvfølgelig. Må finne ut om den er stødig i vannet og om det er en båt som vil gå greit unna med en 25-30HK motor på. Motor ja, det har den ikke pr nå, men prisen jeg eventuelt må betale for båten gir meg et ganske ok budsjett til å skaffe meg en ganske grei motor når jeg har spart opp nok.
    Gleder meg til å teste båten.
  • En 10+ gjedde tatt i 2016, to mistet. Det gir mersmak og målet mitt er å ta minst en 10+ gjedde til. Kanskje til og med bikke 11?
  • Men ny planlagt strategi for Aremark C&R konkurranse og Nedre Glomma Gjeddefestival håper vi på å kunne dra inn litt flere centimeter enn tidligere og kanskje da også klatre litt på listene. Sikter på topp 10 ihvertfall.
    Skal ikke si så mye om strategien, men det går ut på å bruke mer tid på potensielle gode plasser og denge mer. Mindre dorging. Bruke ekkoloddet mer til å spotte ut bra plasser.
  • Vi har avtalt med Evja Pikers at vi skal ha en konkurranse mellom de og Team Riverpigs. Dette blir en uformell og uhøytidlig konkurranse på Glomma en dag, med ca samme regler som på en vanlig gjeddekonkurranse. Gleder oss!
  • Jeg lærte om noen flere gode plasser når jeg fisket med Dag Ronny i oktober og kommer til å fiske mye der.
  • Jeg har blitt bitt av gummibasillen, så kommer til å fiske mye med det denne sesongen. Satser på å prøve noen nye shadder også tenker jeg (neste på lista er Eastfield Wingman Curly). Jerkbait kommer også til å stå i fokus (som alltid).
  • Jeg har også planer/ambisjoner om å bli flinkere til å bruke ekkoloddet til å finne kanter, hull, vegetasjon og stimfisk. Jeg har egentlig sett på slike ting før, men har ikke vært flink nok til å stoppe og fiske de stedene lenge nok.
Så, da kan våren bare komme! :-)

Shit fishing!