Årets første purke!

Diverse data for dagen:
* Sol
* Nesten vindstille (minebris fra nord-øst innimellom)
* 6,5 grader i vannet
* Ganske god sikt i vannet
* 10-18 grader i lufta (i sola om ikke annet)

1.mai 2017 - det er planlagt fisketur med Ali noen timer ut på dagen. Det er fri fra jobben, vi har årets andre dag med skikkelig herlig vårvær og man har bygd opp litt god samvittighet ved å grave litt i hagen på formiddagen...

Nå viste det seg dessverre at Ali ikke kunne bli med allikevel da. Det var jo synd!

Klokka nærmer seg 14 og man pakker sakene og fyller båten og drar ut. Sola steker skikkelig og det er så og si vindstille. Veldig behagelig og fint, men dette er vel kanskje ikke de beste forholdene for gjeddefiske...?

PS. Video fra turen finner du nederst... :)

Jeg er på vei mot godplassen, har til og med tatt av genser og kjører oppover i bare t-skjorta (og bukser da!) og ser at det allerede ligger en båt (eller kano?) der. Jaja, sånn må man vel regne med av og til. Så, da stopper man på en annen plass hvor det tradisjonelt er bra med gjedde. Har aldri fått noe stort der riktignok.

Jeg finner kanten hvor det dropper fra 0,7 meter til 2,5 meter og setter på det overlegent beste baitet denne våren - en McPike 18cm röd hvit. Gjør et kast langs kanten og forholdsvis nærme båten så kjenner jeg en dypt dunk i baitet. Var det fisk eller tømmerstokk? Et kort kast over samme sted... og BOOOM! Det er liksom aldri noen tvil når en stor fisk hugger syns jeg - i forhold til de små sprattelgubbarna. Når jeg prøver å forklare forskjellen til kona, så syns jeg at frekvens er en god sammenligning. Stor fisk = lav og bassete frekvens. Liten fisk = høy frekvens... ANYWAYS... jeg skjønte fort at dette var en bedre fisk. Og det var det. En skikkelig slimpurke! Herlig! Ny 10+??

Jeg kunne latt være å nevne dette, men gjør det allikevel: Er jeg forberedt på å få en bra fisk? Neeeeeeeida. Håven er klappa sammen, med veienettet oppi. Målebrettet ligger ikke spesielt tilgjengelig og matta er rullet sammen! Ærre muli' lissom!? Så da må man gjøre det som man absolutt burde unngå da... fomle med sånne ting mens man står med stanga i hånda og desperat prøver å holde stram line. Heldigvis, det gikk bra denne gangen. Fisken var kroket veldig godt (men heldigvis enkelt å få ut og gjorde ingen synlige skader)... heldigvis!

Gamlemor målte 113cm og veide ganske nøyaktig 9000gr. Slettest ikke verst! It's not over until the fat lady sings sies det. Denne dama var fet, men sang ikke... Hun svømte tilbake og legger forhåpentligvis tusenvis av egg fulle av gode gener!

9000gr - 113cm
Jeg korter ned på resten av historien... Jeg fisket noen timer til på forskjellige plasser og endte opp med 3 sprattelgubbar (les: sniper/slips) til. Alle tok på... *drum roll*... ja, du gjettet riktig. Gidder ikke skrive det engang.

Noe artig jeg så et par ganger var gjedder som var oppe og plasket i overflaten. Det er første gang jeg har sett i år. Artig. Regner med at de begynner å kjenne våryret for fullt!

Takk for nå og skitt fiske!