Når huggene er harde og gjedda sveives inn....

Bråbestemte meg søndag ettermiddag (23.april) for å ta et par timer i båten og spinnfiske på favorittplassen. Det var så og si umulig å la være - det var flott vær ute og en moderat vestavind, noe som er forholdsvis uvanlig på disse trakter.

Blir ingen lang historie dette - og kan like greit bare si med en gang at Svartzonker McPike 18cm Röd Svart er het om dagen! Jeg fikk de to største gjeddene på påsketuren på denne og en på lørdag. Naturlig nok var det denne som fikk mest tid i vannet også på denne turen.

Jeg startet på plassen der jeg tok min 10+ i fjor og det tok ikke lang tid før det smalt til. Ingen stor fisk, men hugget var massivt! Veldig moro. Jeg har nok nevnt det før også, men denne plassen er magisk! Jeg er nødt for å bruke litt mer tid med ekkoloddet der, for å prøve å finne ut hva det er som gjør at det står så mye gjedde der. Det som er så merkelig, er at det virker som de står på presis samme sted hele tiden... Jeg overdriver ikke når jeg sier at alle huggene der skjer innenfor en radius på et par meter! Vet at det er en bra kant rett på innsiden og et seriøst drop på 5-6 meter noen meter på utsiden. Men tipper det må være et hull eller noe der også, hvor de liker å stå.

Jeg fortsatte å denge "rundt hjørnet" hvor det også er mye fisk. 2 meter rett ned ved fjell med en liten "hylle" et par meter ut før det dropper til 10 meter. Hadde et lite "pet" her før det smalt til igjen. En bittelitt bedre fisk - dog fortsatt ikke veldig stor. Tipper et 3 kg. Knota litt med å få avkroket denne, men heldigvis lå den i vannet i håven mens jeg knotet, så den klarte seg fint som bare det.

Etter dette dro jeg tilbake til gromplassen og da var det tydeligvis huggperiode. Det smalt på så og si hvert kast og jeg klarte å lande 3 gjedder til (vel, den ene ramlet av ved båtripa). Ingen store, men det var skikkelig liv i alle sammen. Sinna som feler hele gjengen. Morro!

Jeg klarte å kroke noe sinnsykt stort helt på slutten... med dreggen! Må ha huket meg i en stålwire eller noe. Fikk den ikke løs og måtte kutte tauet.

Jeg filmet alle hugg og landinger med GoPro.

















Som nevnt, fikk jeg en 3+ på lørdag også;