Treeeegt fiske...

Tore Rangøy og jeg var ute i går (15.10.2017) og fisket i Glomma. Dette var en del av bursdagsgaven til Tore i år og var Tore's første fisketur i år. Så, unødvendig å si - så var Tore akkurat passe "taggat" og hadde skikkelig trua. Skal ærlig innrømme at også jeg hadde trua. Det var forholdsvis gode forhold. Litt lite vind første halvdel av dagen og litt grumlete vann, men ellers bra.

Pga ekstemt glatt landgang ned til brygga hvor jeg har båten - og Tore's litt dårlige rygg, foreslo jeg at jeg plukket opp Tore på nærmeste båtslepp. Nipa Bru (nå ble du vel glad Kaffe-Lars?). Vi var klare der rundt kl 10 og tøffet ut på storelva...




Planen for dagen var å fiske de kjente plassene - spinnfiske og dorging. Og det gjorde vi. Men, det skulle vise seg å være ekstremt seigt fiske.

Første kontakten kom litt ut på formiddagen - på en av Tore's stenger - mens vi dorget langs en kant som egentlig sjelden har gitt meg noe fisk. Det var en helt ok fisk egentlig - tipper ca 3 kg... som aldri fikk se innsiden av båten. Tore var mildt sagt rusten i sitt fiske og gjorde en liten feil i det vi skulle nette fisken og den slapp unna. Som sagt, dette gikk rett på "rusten kontoen" og ble tilgitt 😁

Før vi skulle dra til et lite sund som, stort sett, alltid gir fisk, stoppet vi først ved ei lita vik som så veldig spennende ut. Vi spinnfisket litt der og Tore hadde en følger helt inn ved båten. Det var en mindre fisk vissnok, men allikevel - en slags kontakt. Ikke noe mer skjedde her... og ei heller i sundet på andre siden av elva. Det var rett og slett helt dødt.

Nå begynte frustrasjonen å bre seg litt. Vi fikk en liten opptur med nesten landet fisk og en følger, men nå var vi på vei ned igjen. Vi satte kursen mot et stort område med grunt vann og mye gress. Hvis det ikke hugger der så er det på en måte dødfødt.

Nå hadde det faktisk blåst opp en god del og det var egentlig perfekte fiskeforhold. Vi la oss til å drive på ca 1,2 meter dyp og begynte å kaste. Det tok ikke lang tid før jeg fikk et hugg, men det var et slapt hugg og den satt ikke.
Så, Tore og jeg kastet omtrendt på samme sted og vi fikk dobbelthugg. Tore sin glapp, men min satt. Og for et hugg det var! Steike, det smalt til så hele ryggraden skranglet i flere sekunder etterpå!
Dette var en litt bedre fisk og var meget sprek. Ga meg et par gode utrusninger før jeg fikk tredd den inn i håven.

Veid, målt og fotografert - 4720g og 93cm.



4720g - 93cm


Denne fisken hadde en slags byll på ryggen. Byllen så hard ut, men var faktisk ganske myk. Noe sånt har jeg ikke sett før. I tillegg hadde fisken en god del eldre skader - sannsynligvis fra leken i vår.
Fisken ble satt ut igjen og svømte brutalt hjem. Hadde tenkt å filme release under vann, men det gikk heller dårlig. Fisken var klar til å stikke så fort den kom i kontakt med vann igjen.

Vi fortsatte å fiske litt til på samme plass og hadde et hugg til faktisk. Men, den slapp.

Den siste timen tenkte vi å bruke på en meget hett område ikke langt fra brygga "mi". Dette er et område som holder sinnsykt mye stor fisk. Hver gang jeg er der, dukker det opp flusst med store flotte buer på loddet. Fikk en fin 4,5kg-fisk der for et par uker siden.

Vi dorget opp og ned noen ganger, uten noe action. Igjen, det var mye fisk på loddet, men de var ikke interessert.

Mer fisking ble det ikke. Tore ble henta og mørket kom fort.

Takker for en flott tur på elva Tore, til tross for fryktelig dårlig fiske! Vi tar dem til våren!

Later dudes!