Ny motor - og gjeddene var sultne!

Jeg fikk båten min levert tilbake på mandag, med en splitter ny Yamaha F30 ferdig montert på. Dette har jeg gledet meg skikkelig til. Ikke noe mer senestrekk, ømme muskler og banning pga startsnor!

Det ble selvfølgelig en tur på elva mandag kveld. Både for å teste ut motoren og leke litt med den, men også selvfølgelig for å fiske litt gjedde. Vannstanden i Glomma har gått litt ned i det siste og vannet har blitt forholdsvis klart. Det er faktisk ganske bra sikt. Og så viste det seg å ikke være mer enn 12 grader i vannet også - litt overraskende egentlig. Det har vært sinnsykt varmt i det siste.

Det tok ikke mange kastene på et kjent sted - forholdsvis stort område som er grunt, inn mot lekeviker og med en fin drop på utsiden. Jeg la meg på ca 2,5 meter og begynte denge. Det var i første omgang Savage Gear 3D Hybrid Pike som fikk lov å prøve seg. Et bete jeg har fisket tilnærmet ingenting med tidligere og dermed ei heller fått noe på det. Men, det tok ikke mange kasta før det smalt til noe jævlig. Jävlar, för ett hugg! Dette var en meget sulten og sinna fisk! Etter å ha landet fisken i håven klødde jeg meg litt i hodet, fordi Hybrid Pike-en var borte! Vel, den var jo ikke det, men den var pakket fint sammen langt nede i gjeddegapet! Heldigvis satt ikke krokene slik at gjedda ble skadet og fisken svømte pent videre etter å ha blitt veid, målt og fotografert.

3720g - 82cm


Etterhvert fant jeg ut at det store vinnerbaitet fra i fjor vår - McPike 18cm rød/svart - måtte få prøve seg også. Det smalt til relativt kjapt her også. Nok et sinnsykt hugg og jeg trodde det var en litt bedre fisk. Det viste seg å være en liten jævel på rundt en kilo (!!) som hadde superpike-krefter. Artig når det blir en tøff fight på en så liten fisk 😀.

Jeg gjorde et nytt pass over samme område som jeg startet på - en siste gang før jeg tok kvelden. Nå var det en Pig Shad Jr #108 som fikk prøvd seg. Og jammen smalt det ikke til igjen! Enda mer brutalt hugg  var det også! Og for noen utrusninger jeg fikk!! Skulle tro det var en 10+ gjedde dette. Viste seg å være ca samme vekt som den første faktisk. Men dæven for en fight! Ufattelig gøy!
Også denne hadde svelget baitet fullstendig, men heldigvis ingen større skade skjedd. Svømte pent tilbake igjen etter veiing, måling og foto.


3440g - 80cm



Mer ble det ikke denne gangen. Men når gjeddene hugger og fighter slik de gjorde i dag, så spiller det ikke noen rolle at det ikke var så mange av de.

Kan forøvrig legge til at jeg var ute et par timer i går kveld (onsdag). Det ble fullstendig bomtur. Ingen hugg, ingen fisk å se.

Gleder meg til fortsettelsen av denne sesongen. Jeg er storfornøyd med motoren og gleder meg til å bruke den under konkurranser. Blir så deilig å slippe å fyke bak i båten og dra armene ut av ledd hele tiden. Litt under ei uke igjen nå, til konkurranse i regi av Aremark Gjeddeklubb.


Skitt fiske!