Rapport fra årets AGK

Årets Aremark Gjeddeklubb C&R Gjeddekonkurranse ble holdt sist helg og Team Riverpigs var selvfølgelig på plass. Dette er jo tross alt ett av årets høydepunkt med tanke på fiske.

Fredag:
Jeg pakket utstyr og hektet på hengeren (med båten på og greier 😆) og tøffet i retning Halden for å plukke opp matros Ali.Vi fikk slengt utstyret til Ali i bilen og båten og satte kursen mot Aremark og Tripperød.

Vel framme på Tripperød er det allerede en god del deltakere som allerede er på plass og vel etablerte med telt, båter, campingstoler og godt drikke (les: øl). Det tok ikke lang tid før vi fikk rulla båten ut på det våte element og etablert camp. Jammen ble det servert meget god pizza i HQ-teltet også. Smakte fortreffelig.

Det ble forholdsvis lite/dårlig søvn natt til lørdag. Sånn er det stort sett alltid første natta - og det hjelper selvfølgelig ikke at det var festglade deltakere rett ved siden av oss 😆. Men, null stress det. Sove kan vi gjøre etter helga.

Lørdag:
Vi stod opp i 7-tida på lørdag, slappet av litt og snakka beten etc med de andre trivelige deltakerne før vi gjennomførte påmelding og skippermøte. Kl 09:30 var vi på vei ut til planlagt startspot - før fisket kunne begynne kl 10.

Vi hadde en plan om å få fylt arket med 5 fisk så fort som mulig og tenkte da at vi skulle fiske av noen grunnviker hvor smågjeddene har en tendens til å være. Denne planen skulle vise seg å gå rett til helvete. De fleste områdene som alltid har levert før leverte null og niks. Vi spinnfiska og vi prøvde etterhvert dorging. Vi fikk 1 snipe på spinn og 1 på dorging før kvelden.

Men så, et par timer før fiskestopp (rundt 19-tida tror jeg) så skjedde det noe. Vi håpet på at de større fiskene nå kanskje hadde begynt å trekke inn på litt grunnere vann for å jakte, så vi dro til en fin spot og begynte å denge. Etter litt så smalt det til hos Ali. Jeg kunne høre skrangling i skjelettet hans da madamen tok Buster Jerk'en og Ali hyla i ekstase! Det var et brutalt hugg!
Vi fikk omsider håva den vakre madamen, målt, veid og tatt bilder (og video av releasen). Ny PB på Ali!!! Hurra! 89cm og 7440gr. Fantastisk kondisjon altså. Fet som bare det. Tok på en Buster Jerk - fargen Black Okoboji Perch (mener jeg å huske).
Dagen var redda!

89cm - 7440gr

C&R in action

Mer fisk ble det ikke på lørdagen og vi avsluttet fisket kl 21, kjørte til camp og kjørte ned til Halden sentrum for å kline i oss en bedre middag (burger og pommes frites er en bedre middag når man har spist polarbrød, sjokolade og Gifler hele dagen).

Den natta sov vi som bjørnen på vinteren.

Søndag:
Vi stod opp kl 05:30 ikke å bruke dyrbar fisketid på transport. Vi kjørte rett tilbake til spotten hvor Ali tok sin fine fisk dagen før. Der smacka det på en liten snipe til før det ble stille leeeeeeenge. Igjen blanda vi spinnfiske og dorging. Underveis klarte jeg til og med å miste en betesboks i vannet. Fullstendig talentløst rett og slett: lot den ligge på gulvet foran i båten (flatt og uten kanter rundt) mens vi forflyttet oss i god fart. En brå sving og borte var'n. Flausa var totalt - siden lokket på boksen var åpen. Det ligger nå en betesboks og en del shadder på bunnen av Aspern. DUH! DUH! DUH!

Det skjedde en ting til som var av det mindre hyggelige slaget. Vi fant en helt ny vik som viste seg å være veldig grunn og med masse vegetasjon. Det så veldig lovende ut - ihvertfall i forhold til å kunne knipe noen sniper. Vi skulle forflytte oss litt lenger ut så vi kunne denge inn over vegetasjonen da dybdealarmen på ekkoloddet slo til. Jeg kikket over ripa og der ligger DET fjellflaket!! Fikk satt i gang powertilt'en, men det var for sent. Motoren gikk på og det svartna helt. Jeg var helt sikker på at nå hadde propellen og/eller undervannshuset gått til helvete. Heldigvis kjørte vi på tomgang og det ble ble minimalt med skader. Finna fikk seg noen skarpe kanter på undersiden, men propellen var 100%. PUH!! Helt ny motor og greier. Slapp med skrekken.

Vi kjørte etterhvert tilbake til området hvor Ali fikk sin fine dagen før og tenkte at vi skulle rett og slett bare kjøre på med dorging i det området resten av dagen. Rundt 13-tiden var det tydeligvis lunsjtid for snipene da det smalt på to stk i løpet av kort tid. Begge tok på en Rapala Super Shad Rap - i fargen HTP. De tre fiskene vi fikk på dorging tok faktisk på denne.

Mer fisk ble det ikke denne helga.

Vi tøffet inn etter endt fiske kl 14, leverte inn resultatet vårt og fikk godkjent fiskene, pakket camp og satt oss til å vente på premieutdeling.

Vi endte faktisk opp på en respektabel 12.plass i team-konkurransen - noe som er rekord for oss - uansett konkurranse. Når man tar med at Ali satte ny PB, hyggelige mennesker, supert sommervær og helt generelt en hel helg med gjeddefiske - er det fullstendig umulig å ikke være storfornøyd!

Vi gratulerer premievinnerne!

Hele resultatlisten for team-konkurransen.

PS. Ali vant på loddtrekning for andre året på rad - denne gangen var premien en pose med diverse wobblere, shadder og en betesboks.

De fleste hadde et trøgt fiske denne helga - og grunnen til det var nok ganske sikkert det fantastisk varme været som har vært. Vannet i Aspern holdt rundt 22 grader og når man da legger på strålende sol mesteparten av helga, ja da blir det ekstremt vanskelig. Så, som vanlig, masse fisk på loddet (stort sett pelagisk på rundt 10 meter), men de vil ikke ta.

Team Riverpigs takker alle deltakere og arrangører for nok en super helg med gjeddefiske! Vi kommer tilbake igjen neste år!