Blendet av de store...?

Gjeddefiske er spennende. For min del er det kanskje (med relativt stor sannsynlighet faktisk) det artigste jeg kan bedrive fritiden min med (selvfølgelig etter å bruke tid med familien). Jeg ser også mye fiskevideo på Youtube når jeg ikke fisker og for en stund siden så jeg en video fra og med Claes "Svartzonker" Claesson hvor han sa noe jeg bet meg hardt merke ved og som fikk meg til å tenke. Dette er ikke ordrett hva han sa, men:
  • "5 kg er en stor fisk for meg"
  • "Man skal ikke se seg blind på jakten på gigantfiskene. Husk å ha det gøy med å fiske mindre fisk også"
Jeg er nok en av de som ble blendet av jakten på 10+-fisk. Jeg glemte rett og slett å glede meg over alle fiskene jeg fikk. Men en kombinasjon av det Herr Claesson sa og at jeg forrige sommer endelig fikk min 10+-fisk - gjorde at jeg begynte å tenke annerledes.

Jeg begynte å aktivt jobbe med meg selv på at gjeddefiske ikke bare handler om å få de virkelig store fiskene. Altså, misforstå meg rett - jeg ønsker fortsatt å få så stor fisk som mulig, men cluet er at dette, for meg, bare skal være en liten del av mitt fiske. Dette har faktisk gjort fiskeopplevelsen min mye bedre. Jeg setter stor pris på også de små fiskene. Tross alt så er det faktisk veldig gøy å få de også. Selv om de ikke nødvendigvis gir de store tunge utrusningene, så er de små ofte mye mer sprelske og gale når de blir kroket.
Og nå som sommeren er her, vannet blir varmere hver dag som går og de virkelig store gjeddene blir vanskeligere å få fatt på - syns jeg det er ekstremt gøy å fiske på grunnere områder med mye vegetasjon. Torpedofisk ut fra gressbankene rett ved båtripa når man minst aner det er jo supergøy. Har du litt svakt hjerte så bør du kanskje tenke litt før du prøver - da dette kan skremme faen på flatmark (dog med et stort glis om kjeften samtidig).

At jeg faktisk er ute i den fri naturen er også et element som betyr mye. Dette er strengt tatt noe jeg alltid har satt stor pris på. Allikevel så er dette noe jeg syns er viktig å ta inn over seg og faktisk reflektere litt over. På den måten er jeg overbevist om at totalopplevelsen med fisket blir brutalt mye bedre.

Sånn, det var dagens filosofiske (pun intended) refleksjoner...

Skitt fiske!