Den aller første - og årets største så langt

Vi har besøk av ei meget hyggelig dame fra North Dakota hjemme om dagen. Hun var student på ACN (hvor kona jobber) i fjor. Hun var på besøk et par helger da og siden vi trives godt sammen hele gjengen så tenkte vi at hun godt kunne få bo her noen uker i sommer.

Sam har fisket endel sammen med faren sin og når jeg fikk los på dette så ble det jo fort avgjort at vi måtte ut og fiske sammen. Så, i går ettermiddag/kveld dro vi ut en tur.

Jeg skal gjøre dettte forholdsvis kort. Vi prøvde på gromplassen først, men fikk litt trøbbel med dreggen der så jeg bestemte meg for å kjøre til et sted hvor det var bedre å drifte (det blåste endel i går ettermiddag). Det tok ikke mange kastene der (med en brun/glitter McHybrid) før det smalt i stanga til Sam. Hun fikk en ok fight av en ok fisk. Husk, dette er første gjedda hun har fått...ever! Fisken ble håvet, avkroket, veid, målt og tatt bilde av - før den svømte videre:

3540gr - 81cm
 Den flotte fisken ble tatt på en McHybrid Big Tånglake.


Etter dette ble det helt stille. Vi byttet plasser og beten uten at det hjalp. Forholdene denne kvelden var egentlig helt perfekte, men fisken var tydeligvis ikke helt enig.

Før vi kjørte hjem stoppet vi i området hvor Sam fikk sin fisk. Jeg satte på en popper fra Strike Pro og kastet inn på grunna. Plutselig vrengte vannet seg i nærheten av popperen. Ikke noe aggressivt angrep, men... Jeg kaster på samme plass igjen og det samme skjer igjen, men denne gangen treffer gjedda og jeg får satt mothugg. Det har begynt å gro masse vegetasjon i det området nå så fisken satt seg fast i dette. Men, etter en liten stund skjønte jeg at dette kanskje var en bedre fisk.

Vi fikk den i håven og så at hun hadde svelget hele popperen. Satt stygt langt nede i halsen. Etter mye fram og tilbake nede i håven, klarte jeg endelig å få ut krokene og vi kunne veie, måle og ta bilde.

7860gr - 110cm

Det var noe rart med denne fisken. Størrelsen på hodet og ryggen pekte mot at dette burde være mye nærmere en 10+ fisk. Men, magen var tynn som bare det. Bare skinnet der. Det tok også lang tid før hun svømte videre etter release - men det kan selvfølgelig hatt å gjøre med at jeg brukte endel tid på å få avkroket. Ikke lett å si.

Uansett, moro for Sam å få sin første gjedde (måtte til Norge for å få den ja) og for meg å få årets største så langt i år.

Overrasket over at det bare er 13 grader i vannet! Det ligger til rette for flere pene fisker framover om det holder seg sånn :).

Video: