Første tur etter ferien

Ferien er over for min del. Jeg har jobbet tre dager denne uka. Sykt tungt etter fire ukers ferie. Jeg har fått inn endel turer i ferien, men som forventet så har ikke fisket vært allverden. Sol, varmt og 23 grader i vannet... Say No More!

I går, fredag, hadde tempertaturen falt en god del, det var overskyet og mye vind. Jeg tenkte at kanskje det kunne gjøre noe positivt med fisket, så jeg tok meg en tur ut i kveldinga. Det viste seg at det blåste endel mer enn jeg trodde, så det ble litt vanskelige forhold.

Etter å ha dorget litt rundt omkring på de faste plassene, tenkte jeg at jeg måtte prøve litt spinnfiske også. Jeg ankret opp så godt jeg kunne på en godplass og begynte å denge. Prøvde først jerkfiske, men vinden var rett og slett for hard, så det funka dårlig. Så jeg begynte heller å denge en Westin Rawbite med haspel og det viste seg å være et ok valg. Det smalt til skikkelig og jeg kjente at dette var en bedre fisk. Skikkelig tunge headshakes og bra utrusninger.
Det viste seg at den ikke var så stor som jeg trodde. Når jeg fikk håvet fisken viste det seg å ikke være en så stor fisk som jeg trodde, men en helt skapelig fisk altså.
Fisken veide 5200gr og målte 94cm. Not bad, not bad indeed.

Brukte litt tid på avkroke madamen da hun hadde svelget Rawbite'en fullstendig. Heldigvis satt ikke krokene i gjellebuer eller noe, så det gikk bra. Rawbite'en, som forøvrig er helt ny og hadde ikke vært i en gjeddekjeft ennå, fikk skikkelig juling. Ser nå ut som om den har et vært i dusinvis gjeddekjefter 😆

5200gr - 94cm. Tatt på en Westin Rawbite.

Jeg fortsatte og denge uten at det resulterte i noe mer action. Hadde en liten følger riktignok. Så, jeg satt i gang med litt dorging i skumringen. Etter hvert smalt det på en liten snipe på Swim Whizz'en. Et par kilo tenker jeg.

En liten morsom sak:
Når jeg dro opp wobblerne for å kjøre hjemover, så jeg plutselig at det satt fisk på Swim Whizz'en igjen. Jeg kjente det ikke, så jeg antok at det var en liten abbor som hadde blitt huka på. Men neida, det var en pike det vettu. Trodde jeg skulle ramle ut av båten!

Fisken er jo bokstavelig talt like stor som Swim Whizz'en! Siden den var kroket så fint i kjeften, antar jeg at den faktisk prøvde å spise. Helt utrolig.

Det begynte å bli skikkelig mørkt og jeg tøffa hjemover i stormende vind og store bølger.