Min første gjørs!

Tok en tur ut på Glomma igjen i går kveld for å fiske litt gjedde (ja vet, bombe!). Med sterk vind fra nord-vest viste det seg å være særdeles seigt fiske. Fikk et par sniper på dorg rundt 21-tida, men ellers helt dødt. Som vanlig tok de på min Swim Whizz i gult og svarte striper. Dette baitet har vært sommerens store vinnerbait (uten at fisket har vært noe bra i det hele tatt).

Men, rett før jeg skulle hale i land wobblerne og dra hjem, smalt det til i stanga. Jeg så hugget og skjønte at det måtte være et fiskehugg. Fikk flekket de to andre wobblerne ut av vannet og begynte å dra inn fangsten. Det tok ikke lang tid før jeg begynte seriøst å tvile på at det var fisk. Det var konstant tungt uten den minste bevegelse. Gjeddene gjør jo alltid ett og annet headshake selv om de blir slept etter båt i fart. Jeg tenkte mer og mer at dette måtte være et tau eller noe sånt.
Men neida. Festet til Swim Whizz'en (selvfølgelig) satt en ganske pen gjørs! Og nå ble det liv i fisken! Var ikke spesielt happy for å si det mildt.

Det hører med til historien at jeg aldri har fått gjørs. Har ei heller fisket etter det. Vel, jeg har fisket og fått endel Walleye i USA - en fisk jeg forstår er en veldig nær slektning av gjørsen (eller kanskje eksakt samme art??), men ikke her.

Så, ble ganske gira. Dette var morro! Fikk målt og veid fisken før den svømte pent tilbake i Glomma-vannet. Den veide 4000gr og målte 75cm. Jeg vet at dette ikke er noe monster, men heller ikke noen liten fisk.