Velkommen hjem, "Miss Piggy II"

Jeg har lenge drømt om at kanskje en dag så vil jeg kunne kjøpe meg en litt bedre båt, bedre egnet som fiskebåt - og noe som flytter seg bedre OG går bedre i vannet. Typ Tracker, Alumcraft eller litt mer realistisk, en eller annen Linder-modell.

En dag forrige spør kona meg, i båten på vei til "vår" fantastiske øy/strand for å bade: "Hva syns du om å se etter en bedre båt?". Du kan jo kanskje tenke deg hva svaret mitt var!? Hun ba meg om å sjekke litt båter og priser etc. Jeg hadde jo allerede ganske bra koll på dette og begynte å snakke varmt om Linder Arkip 460. Hun fikk se noen bilder, men var ikke veldig imponert. Hun så mer for seg en slik båt som foreldrene hennes har i USA. Dette blåste jeg lett vekk, med argumentene hvor dyrt det ville blitt og at jeg ikke ville følt meg helt komfortabel med å ha en så dyr båt liggende på elva...

Men et par dager etterpå så dukket det opp en Linder Arkip 460 opp på Finn... bare 3 minutter unna hvor vi bor! Den så helt strøken ut (2018-modell), på en flott henger og med en Yamaha F70 på. Jeg tenkte umiddelbart at jeg måtte få kona med ned for å ta en kikk på denne. Jeg hadde ingen forventninger om at vi skulle handle denne, men ville egentlig at kona skulle få en "close look" på båten og kanskje innse at dette er den perfekte båten for vårt bruk (som i hovedsak består i at jeg fisker, men også at vi drar på turen hele familien for å bade etc.). Vi dura ned og fikk se den og fikk litt info. Kona viste seg å syns dette var veldig bra og ba meg om å søke om lån i banken! YES! Kunne dette faktisk gå veien?

Jeg korter ned historien litt og sier bare at det ble mye strul og fram og tilbake med banken. Det er ferietid selvfølgelig og samtidig så var det endel trøbbel med diverse tjenester hos Nordea, så dette drøyde og gikk. Underveis, siden det tok såpass tid å få dette i orden, gikk selger med på å holde av båten til oss, til slutten av uka. Sikkert fordi vi var "lokale" og var veldig interessert og ivrige. Til slutt, etter et par telefoner fikk vi lånet (og forsikring) i orden ila fredagen, penger ble overført til selger og selger sa "Da er båten din!"... Musikk i mine ører!! Vi kjørte av gårde og fikk hentet båten! Rett ut på elva med den selvfølgelig. Ikke si det til noen, men jeg brukte altså 10 minutter på å få start på motoren... Det er som kjent ganske lurt å "deaktivere" dødmannsknappen for å starte!! 😆 Til mitt forsvar var jeg pumpet med adrenalin og både tenning og dødmannsknapp satt på helt andre steder enn hva jeg var vandt med fra gamle båten. Men det gikk til slutt!

Så, nå er vi altså eiere av en fantastisk båt!

Linder Arkip 460
Yamaha F70
Garmin GPSMap 702/902 Touch
Respo-henger med el-vinsj



Og for å si det sånn, når man er vandt med max 20 knop til å røske opp til 35 knop, så blir man happy! Men egentlig er det enda deiligere med hvor fint den går i vannet. Som varm kniv gjennom smør. Helt fantastisk deilig!

Og ikke minst, hvor lett den er å håndtere opp og ned fra henger og hvor behagelig det er å kjøre med den hektet på bil. Må være halvparten av vekta fra den gamle båten.

Glede!!